ASERTYWNOŚĆ W ŻYCIU CODZIENYM – WARSZTAT
PROGRAM NAUCZANIA:
Cele nauczania:
- nabycie postaw i zachowań podkreślających własną wartość i wyrobienie szacunku do siebie samego
Asertywność – to:
- Przeświadczenie, że Twoje opinie, przekonania, myśli i uczucia są równie ważne jak czyjekolwiek i że inni ludzie również mają prawo żywić takie przeświadczenie o sobie.
- Jest to więc świadomość swoich własnych praw, ale przy jednoczesnym uznaniu takich samych praw innych ludzi.
- Asertywność to utrzymywanie stałego kontaktu z własnymi potrzebami i pragnieniami.
- To wyrażanie samego siebie w sposób jasny i bezpośredni oraz przywiązywanie znaczenia do tego co się myśli i czuje.
- To też uznawanie wartości samego siebie takim jakim się jest, ze świadomością swoich możliwości i ograniczeń.
W zachowaniu asertywnym wyrażamy swoje uczucia, postawy, życzenia, opinie lub prawa w sposób bezpośredni, stanowczy i uczciwy respektując jednocześnie postawy, życzenia, opinie i prawa drugiej osoby.
Zachowanie asertywne odróżnia się od zachowania agresywnego, gdzie wyrażając swoje uczucia, postawy, opinie lub prawa nie respektuje się tych samych elementów u innych osób.
Podstawowym warunkiem asertywności jest szczerość.
W rozmowie często zdarza się, że "redagujemy" to co chcemy powiedzieć. Być może robimy to w celu wywołania odpowiedniego wrażenia, a może dlatego żeby nie urazić rozmówcy lub by go skłonić do zrobienia czegoś, na czym nam zależy. A zatem porozumienie nie jest szczere, otwarte. Asertywne porozumienie oznacza w istocie mówienie prawdy.
Asertywność wiąże się również z przyjmowaniem odpowiedzialności za własne życie i dokonywane wybory.
Zagadnienia :
- Pojęcie asertywności.
- Badanie poziomu asertywmego zachowania uczestników warsztatu.
- Związek poczucia własnej wartości z asertywną postawą wobec życia.
- Zasady asertywności.
- Jak bronić własnych praw nie raniąc innych?
- Przyjmowanie odpowiedzialności za własne życie i dokonywanie wyboru ? jestem dorosły.
- Dlaczego słowo ”nie” wzbudza negatywne emocje?
- Moje prawa osobiste.
- Asertywne pojmowanie ocen.
- Asertywne pojmowanie pochwał.
- Cztery etapy asertywnego zachowania.
- Wyrażanie gniewu w sposób asertywny.
- Uległość-agresja – ćwiczenie.
- Ćwiczenie zatytułowane ”spadek” – badanie poziomu asertywności.
- Monolog wewnętrzny – ćwiczenie.
- Skala asertywnego zachowania – ocena uczestników.
- Ewaluacja zachowań i postaw w kontaktach z innymi
Szczegóły:
TERMIN: |
26-27 kwietnia 2014 |
CENA: |
250 zł |
SPOSÓB REALIZACJI ZAJĘĆ: |
warsztaty |
PROWADZĄCY: |
trener-praktyk |
MIEJSCE: |
Akademia Zdrowia i Edukacji Twórczej "Creator" Łódź, Pl. Wolności 12, II p. |
ZAPISY: |
biuro@creato.edu.pl lub 42 632 25 91 |